Google Home in Nederland

Dit artikel is eigenlijk naar aanleiding van een stuk verbazing en enorme teleurstelling waarbij de Google Home de hoofdrol speelt.

Google Home

De Google Home is sinds 24 oktober in ons land verkrijgbaar en heeft, zacht gezegd, een roerige start gehad (denk hierbij aan het Philips Hue probleem). Maar onze ervaringen gaan verder dan dit. Nog steeds lijkt het allemaal niet echt lekker te werken. Dit terwijl we toch met een grote groep mensen ruim 6 maanden getest hebben met diverse omstandigheden eerder dit jaar. Er lijkt helemaal niets gedaan te zijn met deze feedback. Houdt Google niet van een negatieve toon misschien?

Wij verwachten toch echt van ‘s werelds grootste kennisplatform en dataverzamelaar dat het eenvoudig aan- en uitzetten van wat “lampies”, een kamer of het weerbericht van morgen toch geen probleem zou mogen zijn…. nou dat is het dus wel! En dit vinden wij dus onbegrijpelijk. Hoe moeilijk kan dit zijn? Zeker na de testperiode waarbij ook al deze problemen zijn aangekaard bij Google.

Vraag maar eens voor de grap wat het weer morgen of komende week wordt…. dan blijft ze eigenwijs roepen dat het weer VANDAAG bewolkt is. Wat begrijpt ze niet aan MORGEN of DEZE WEEK??? Of probeers een de woonkamer naar wit te veranderen. Ook hier blijft ze ongestoortd roepen “hier kan ik nog niet bij helpen” of “ik begrijp niet wat je bedoelt”. Das toch raar of niet soms? En dan hebben we het nog niet gehad over de “spook” reacties waarbij ze spontaan begint te roepen dat ze iets niet begrijpt of dat je later opnieuw moet proberen???? Maar uhh ik heb haar helemaal niets gevraagd en de woorden “hey Google” zijn niet gevallen. Mmmmmm

Noodgedwongen maken we (nog steeds) gebruik van Alexa (in het Engels) die wel in staat is om te doen en te reageren alnaargelang wat we verwachtten.

Verwachting

We mogen toch anno 2018 wel verwachten dat een digitale assistent de lampen (en kamers!) aan en uit kan zetten zonder problemen of het weer voor de komende dagen kan opsommen. Er komt maar een woord bij ons naar boven en dat is “onbegrijpelijk”. Ook nu hoor ik mensen denken “ja maar Alexa is niet in het Nederlands en Google Home wel” en dat klopt, maar wat heb je aan een Nederlandstalige assistent die je niet begrijpt?

Wat hebben ze de afgelopen maanden uitgespookt daar bij Google? We weten inmiddels dat ze de Nederlandse variant een ander karakter mee wilden geven om hem beter te laten aansluiten bij het Nederlandse publiek. Wij van AllesOverAndroid hadden onze primaire focus eerder ingezet op functionaliteit en als dit helemaal goed werkt het karakter wat meer vorm geven. Automobielfabrikanten starten ook eerst met een ontwerp van eeen auto met wielen om hem te kunnen testen en om hem daarna te “tweaken”. Voelt als een betere keuze 😉

Tijdens de testperiode was de stem misschien “wat minder Nederlands” maar zeker niet vervelend. Waarom deze keuze?

Nu hoorde ik meer mensen zeggen “ja maar met de tijd wordt het wel beter”….. ahum, als je een product koopt dan mag je op zijn minst toch verwachten dat dit functioneert en geen beta is en juist dat lijkt de Google Home wel te zijn. Als het bekend is dat er nog problemen zijn met de Nederlandse ondersteuning, waarom dan niet wachten met de lancering?

Nieuwe dingen proberen

Een van de psychologische aspecten van mensen die nieuwe dingen (willen) proberen is dat ze dat slechts enkele keren willen doen. Als het de eerste keer niet werkt dan zullen ze zeker nogmaals proberen, maar als ook de tweede keer het niet werkt onstaat er ergenis. Bij een derde poging onstaat er een afstand tot eeen product (of dienst) en zal langzaam maar zeker het enthousiastme verdwijnen en nog erger… ze zullen gaan mopperen over het product tegen andere mensen en hiermee ontstaat precies een trend die dodelijk kan zijn voor je product (of dienst).

Nog steeds praat je tegen de Google Home in de hoop dat ze je begrijpt en doet wat je vraagt. Dat zou toch anders moeten zijn.

Dus Google, wat gaan jullie doen? Gaan jullie nu echt eens luisteren naar mensen die jullie willen helpen om het product beter te maken of blijven jullie lekker je eigen koers varen en komen jullie er vanzelf achter dat jullie hardware (Pixels, Home, etc.) straks niet langer gekocht worden omdat jullie een heel erg belangrijk punt vergeten…. de klant serieus nemen!

Uiteraard zijn wij ook benieuwd naar de reacties van jullie. Deel hieronder jouw ervaring met de Google Home.

Wat vind jij van de Google Home assistent?

Bekijk Resultaten

Laden ... Laden ...
2018-11-21T10:47:27+00:0021 november 2018|0 Reacties