Er zijn nogal wat discussies over de meer en meer populair wordende Chinese smartphone toestellen. Zijn ze nu wel goed of juist niet. Ze bieden vaker toch net even wat meer dan de concurrentie voor (veel) minder geld. Hoe kan dat? Kun je ze met een gerust hart kopen of moet je juist oppassen? Een hoop vragen waar een grote groep mensen mee rondloopt. Eigenlijk is het simpel in een korte samenvatting uit te leggen. Waar je op moet letten en wat er nu waar is en wat niet.

Eerst een overzicht van een aantal populaire Chinese merken

  • Xiaomi
  • Poco (budget merk van Xiaomi)
  • Oppo (merk van BBK)
  • OnePlus (merk van BBK)
  • Vivo (merk van BBK)
  • Huawei
  • Honor (budget merk van Huawei)
  • ZTE
  • Meizu

Diverse merken brengen hun toestellen onder meerdere namen op de markt. Het zijn dan niet (altijd) exacte dezelfde toestellen maar juist toestellen die in een ander segment vallen waarmee de fabrikanten meer toestellen, meer segmenten en dus meer marktaandeel kunnen verwerven. Dit doen ze niet onder hun eigen (reeds bekende) naam, maar onder een nieuwe naam. Onder andere Xiaomi, Huawei en BBK doen dit om hun marktaandeel te vergroten.

Oke we weten dus nu welke (grote) Chinese fabrikanten er zijn en waarom sommige toestellen op elkaar lijken maar kun je kopen zonder spijt te krijgen? Het antwoord hierop is simpel. Indien je ze in Nederland koopt via een winkel (Belsimpel, Mediamarkt, Coolblue etc.) dan is het antwoord ” JA”. Je ontvangt dan namelijk de minimale (Europese) garantie van 2 jaar en ben je vaak verzekerd van systeem-updates al hangt dit nog steeds af van welk merk en type je koopt.

Indien je ze online (rechtsreeks bij de fabrikant) koopt is het maar de vraag of het helemaal goed gaat. Denk hierbij aan transportkosten en dat het transport nog wel eens mis kan gaan. Het is dan nog maar de vraag of je uberhaupt je toestel nog gaat ontvangen. Ook bij storingen en/of defecten is de afhandeling vaak een probleem. Je dient dan namelijk zelf het toestel (op jouw kosten) terug te sturen naar China.

Kopen of niet kopen?

Ons advies is dan ook… Koop enkel Chinese toestellen via een Nederlandse winkel.

Wel dient er vermeld te worden dat steeds meer (grote) Chinese fabrikanten Europese kantoren openen om de “garantie”  beter te kunnen afhandelen en uiteraard nog meer toestellen te kunnen verkopen en daarmee hun marktaandeel te vergroten.

Hoe dan?

En hoe zit het dan met die ” betere specificaties voor lagere prijzen”? Ook deze vraag is simpel te beantwoorden. Diverse Chinese fabrikanten hebben de tussenhandel er volledig uit gesloopt en bieden hun toestellen enkel aan via hun website. Hiermee worden aanzienlijke kosten bespaard en dit vertaald zich dan weer in (zeer) lage prijzen t.o.v. de Samsungs, Sony’ s en LG’ s van deze wereld.

Ook produceren deze fabrikanten enkel badges (beperkte oplage) van een zelfde product en hoeven dus geen voorraad aan te leggen / te beheren. Dure opslag in warehouses wordt hiermee voorkomen. Ook is de software-ondersteuning vaak ondermaats omdat ze nauwelijks of zelfs geen updates uitbrengen voor de uitgebrachte toestellen. En als laatste verkopen deze fabrikanten de toestellen met een (zeer) lage marge (soms zelfs onder de kostprijs) om hun marktaandeel te vergroten. Ze rekenen erop dat de “winst” later zal worden gemaakt zodra meer een meer mensen dit merk kennen, vertrouwen en meer van deze toestellen kopen.

Wil je toch rechtstreeks een Chinees toestel kopen via de fabrikant houdt dan rekening met onderstaande:

  • Tansport is op eigen risico, niet alle toestellen komen daadwerkelijk aan.
  • Garantie-afhandeling is niet op het zelfde niveau als hier in Nederland
  • Bij problemen dien je zelf te zorgen voor het terugsturen van je toestel met alle risico’ s van dien. Soms is het maar de vraag of je toestel uberhaupt aankomt
  • Software-updates is iets waar op bespaard wordt en je toestel kan hiermee dus snel “verouderen” en minder veilig worden door het ontbreken van de beveiligingsupdates

 

Beoordeling

2018-09-01T13:28:56+00:00